Het begrip EHBO is bij iedereen gekend. Eerste Hulp Bij Ongevallen. Maar als het er op aan komt schrikt deze term heel wat personen af. Je denkt al snel aan ernstige ongevallen. Aan dingen die je eigenlijk nooit wil zien gebeuren.
Je wil er alles aan doen om ongevallen te vermijden. Zo hoort het ook. Maar mensen maken menselijke fouten. En een ongeval zit vaak in een klein hoekje. Dan wil je toch dat je medewerker in nood zo snel mogelijk de juiste hulp krijgt? Dat de collega’s direct in actie schieten en weten wat ze moeten doen? Naast preventie is EHBO dus essentieel in je bedrijf.
Wat is de rol van de werkgever bij EHBO in het bedrijf?
De wetgeving is duidelijk. Als werkgever heb je op vlak van EHBO volgende verplichtingen:
Dit werkt alleen als iedereen in je bedrijf op de hoogte is van de procedure. Dit gaat ook over derden die aan het werk zijn in je bedrijf. Een externe loodgieter die een lek komt herstellen. Of een schilder die een likje verf aanbrengt in de kantoren. Duidelijke communicatie over de EHBO-procedure in je bedrijf is de boodschap.
Wat houdt de procedure bij EHBO in je bedrijf in?
Een goede EHBO-procedure omvat twee luiken.
De 4 stappen van EHBO
Eerste Hulp Bij Ongevallen bestaat uit 4 stappen.
Het kan ook gaan over een medewerker die plots door ziekte getroffen wordt. Of over iemand die kampt met psychische problemen. Met andere woorden alles waarbij een persoon gevaar loopt.
Zijn je medewerkers voldoende op de hoogte van de EHBO-procedure?
Als werkgever duid je een eerstehulpverlener aan. Deze werknemer wordt er als eerste bij gehaald als er een incident gebeurd is. Zorg dat dit een automatische reflex is bij elke medewerker in je bedrijf. Want dankzij de juiste vorming en bijscholing is de hulpverlener in staat de juiste EHBO toe te dienen. Daarnaast zijn al je medewerkers verantwoordelijk voor het melden van een ongeval. Ook al gaat het over een klein en gemakkelijk te behandelen letsel.
Hoe stel je jouw medewerkers op de hoogte van deze procedure?
Met welke materialen is je bedrijf klaar voor EHBO?
Voorzie een verzorgingslokaal in je bedrijf. Dit is een makkelijk bereikbaar lokaal, enkel voor EHBO. In ideale omstandigheden bevat een EHBO-lokaal:
Wat zit er in die verbanddoos? Denk vooral aan de zaken die volgens de risico’s in je bedrijf nodig zijn. Algemeen gaat dit over verbanden, kompressen, pleisters, ontsmettingsmiddel, isolatiedeken, handschoenen, schaartjes, pincet, … En niet te vergeten: de documenten voor de aangifte aan de arbeidsongevallenverzekering en schrijfgerief om die in te vullen.
Dringend hulp nodig bij het opstellen van de EHBO-procedure en/of de risicoanalyse EHBO in je bedrijf? GO4SAFETY helpt je uit de nood.
© GO4SAFETY BV - 2024